Alla inlägg den 24 maj 2013

Av anna westgren - 24 maj 2013 18:22

Dagen startade med att jag vaknade pigg och glad med den gammla kycklings reklam låten i huvudet.  den går lite så här

  På torsdag äts det ärtsoppa på lördag är det fest men fredags är ändå den dagen som är bäst, på fredag är det kyckling och det gillar jag mest, jag vill ha fredags idag, Japp lite knäpp är jag nog allt.


Stutsade upp i sängen, in i duschen ut med Algot och iväg till jobbet. Idag fick vi fika efter luchen och fick gå hem redan 14:15 så himla gött!!!

Väl hemma bytte jag om och packade väskan och tinade upp gotti gott godis till Algot. Sen drog vi i väg till brukshundklubben.


 

När vi kom ditt var agilitybanan upptagen så vi tog en promenad som vi brukar göra innan, värma upp och få ut den värsta överskottsenergin. Sen kom den en liten plutte hund som bara ville köra ca 20 min så vi stod brevid så Algot fick ligga ner och ta det lite lugnt. Så sammanlagt kanske han fick ligga och ta det lungt i ca 30-35 min när andra körde agility och andra som körde lydnad som skällde som en tok, plus att militären hade övning brevid, en bit bort dock men det lätt som de hade krig. Det gick faktiskt, han låg still och var avslappnad till slut.


Jag har tränat en del lydnad och massor med kontakt med störing under vinter och det märktes, Husse blev helt impad   

 

slalom full fart


Det har vart ett aldelles för långt uppehåll med agilityträningen men det gick kanonbra ändå! vi hade bara kul och gick igenom alla hinder idag, ingen bana . Han kan fuska på nästsista pinnen i slaloment ibland, så där får vi lägga mycket träning på. Det skall vara super kul med slalom! Märkte att bakombytet första gången inte gick så bra men det är inte alltid så lätt, så mera träning på det oxå.


Han kan ha lite brottom av  på gungan och balansen , så där tänkte jag köra trampa igen. jag har tränat in att Algot skall trampa på typ en liten matta, själv har jag klippt sönder ett tallriksunderlägg som är gjorta av något mjuk materiall, som även tål väta. det här har jag klickat in. och när vi gick fortsättningskursen i agility började vi med detta.


Meningen är att jag skall lägga min lilla "trampamatta" i slutet av balansen och gungan så att han kan trampa på.

I slutändan så tar jag bort "mattan" och jag ska säga trampa på skall han trampa till på tex gungan i själva kontaktfältet som de måste nudda för att det skall bli godkänt.


 

inte bara träning måste undersöka lite oxå   


   


 

Ligga och ta det lite lugnt när husse och matte tar undan alla hinder.


Det var lite roligt att se för de som tränade innan oss, gjorde som oss matte tränade med hunden medans husse fick stå brevid och filma och ta kort hihihi


Det finns ett litet videoklipp men det ville inte laddas upp just nu, försöker senare. Förra sommaren brukade vi träna på fredagar, då är det inte fullt med folk och så blir det nog denna sommaren oxå. Tittade på agilitytävlingar, några har jag allt spanat in. men jag såg ju att rasspecialen skulle ha agility i år men känner att det är lite för nära för våran del. Men nästa år då hoppas jag verkligen att det oxå skall ha agility för då vill jag ditt.

Ha nu en grymt bra helg för det skall vi ha   






Skapa flashcards