Alla inlägg den 12 januari 2013

Av anna westgren - 12 januari 2013 19:02

Hej idag åkte vi ut i skogen med Ella och Algot för att testa på bevakning med Algot. Så här gick det till för två nybörjare som oss två (jag och Algot alltså). Algot och Andrèa började busa med en leksak sen gick vi en liten runda, jag Algot tränade lite kontakt medans Andre´a gick om gömmde sig i skogen, sen hade vi bestämmt att jag skulle stanna vid ett träd och sätta mig ner på huk och prata lite med Algot tex Algot skall du leta osv... Jag skulle även knäppa med haken som finns på kopplet så det knäpper till .


Det blir som en singal till den som gått och gömt sig att nu kommer han, vi är redo. När man hörde knäppandet från kopplet skall man prasla lite i löven el skrapa med foten imarken göra nått ljud ifrån sig iaf. Då släpper man hunden och säger leta i mitt fall eftersom att jag säger sök när det gäller viltspår. Detta tyckte Algot var superkul! och nu de här 2 första gångerna , då var det väldigt korta avstånd. Andra gången jag satte mig på huk och pratade om att vi skule leta igen då var han totalt fokuserad och svansen gick som en lite proppeler och han flög i väg när jag släppte taget.


När hunden hittar den gömda personen skall man ha leksaken med sig och börja leka och ge hunden massor med beröm, det var så kul att göra nått som man inte gjort innan.   Så stolt han blev när han hittade henne =)



Jag fick lägga ett godis och leksaks spår för Ella och gömma mig i skogen med en leksak berädd på att busa när hon hittar mig. Och det gjorde hon så bra så!


Efter de små grisarna hade fått använda knoppen lite så fick de busa lite, för när vi kom hem mötte vi upp min klasskamrat och hennes urgulliga son som skulle komma förbi mig idag på en fika. Elof blev väldigt populär hos Algot, han fick ju smaka på både godis och bulle.  Sen fick han mata Algot med hans egna godis och det var kul det med. Så söt liten kille! Snart kommer Ella med matte över och vi skall bara mysa hela kvällen.



 


Så här trött blir man när man haft fullt upp en hel dag   

Ovido - Quiz & Flashcards